Izbég Izbégi aranyoldalak Bükkös-patak Izbég környéke Képtár Vendégkönyv Index

Múlt idéző - Szentendrei Kocsigyár

Városunk egyik legnagyobb üzeme a szentendrei Kocsigyár volt. Bejáratát a Szentlászlói úton a Szent András templomnál találtuk. Tegyünk egy 20 perces időutazást és nézzünk körül a Kocsigyárban.

A szocialista nagyüzemi mezőgazdaság járműigényének kielégítésére fejlődött az 1950-es években országos jelentőségű üzemmé a szentendrei Kocsigyár.

Íme az egyik legegyszerűbb gyártmány: Fúvott gumikerekű lovas kocsit gyártottak. Mit jelent a fúvott? Hát, hogy fel van fújva a kereke.

Régen a gyár berendezéseit vízzel hajtották, a gyártól jó 1 kilométerre volt a Bükkös-patakon egy zsiliprendszer. A zsiliprendszertől csővezetéken jutott el a Bükkös-patak vize a régi gyártelepre.

A zsiliprendszer romjait ma is láthatjuk a Sportpálya közelében, valamint több fényképem is készült róla, amit megtekinthet az Izbég honlapján a 2007-es képtárban. A vezeték maradványait az Izbégi Általános Iskola C épületének bejárata közelében bármikor megtekinthetjük, de a Pilisi utca kertjeinek kerítésénél is fellelhető.

A jobb oldali képen egy EB magas felépítményű könnyű anyagszállítót látunk, az 1970-es évekből.



Itt pedig egy szénaszállítót láthatunk,
EB770 magasítással


Egy honvédségi 1000 literes vízszállító látható,
oldalszekrények nélkül. Az oldalára még különböző tartozékokat szereltek a későbbiek folyamán.


Honvédségi üzemanyag szállító utánfutó (oldal
szekrényben voltak az 20 literes üzemanyag kannák),
az üzemanyag 1000 literes tartályban volt,
hátulján voltak a biztonsági berendezések,
és kézzel lehetet szivattyúzni az üzemanyagot.


ALGECO melegedő,
ezeket a melegedő házakat erdészeti munkásoknak készítették



8 személyes, ikertengelyes lakókocsi. Ebből ez az 1 darab készült, sorozatban nem gyártották.


A képen egy műszer kocsi látható, ennek csak az alvázát készítette a Kocsigyár.


A képen az alváz alatt elhelyezett pótkeréktartó látható.
Itt éppen a rugócsapszeget zsírozzák.


Három irányba billenthető pótkocsi.
BNV (Budapesti Nemzeti Vásáron) volt kiállítva,
az 1970-es években. Háttérben fából készült
munkás melegedő látható.


6 tonnás trágyaszóró, függőleges szóró hengerekkel.


Egy futómű belseje látható a képen,
a fékdob nélkül a fékrendszert mutatja.


Pótkocsi alvázának a hegesztése.
Itt készült a többi elem a Kocsigyártáshoz.

A felső sarokban egy fűszertartó polc, az alsó sarokban egy
honvédségnek ételtartó láda. Középen pedig egy
ételszállításra alkalmas utánfutó.

A Szentendrei Kocsigyár május elsején felvonulást szervezett. Ilyenkor a Kocsigyárból a Szentlászlói úton haladva, Szentendre Főterén keresztül, majd a Bogdányi utcán végig sétálva a Pap-szigetig mentek a felvonulók. Ahol ünnepi ebéd várta az embereket.



Május elsején kitüntetés átadások is voltak.


Az Izbégi Általános Iskola diákjai ünnepi műsorral köszöntik a Kocsigyár dolgozóit. A kép a kocsigyári kultúrteremben készült. Az ünnepi műsort az iskola énektanára Déri György állította össze.


Színes dia filmek a Kocsigyár életéből

Szentendrei Kocsigyári fényképek

Emlék lapok a Szentendrei Kocsigyárból


A Kocsigyár minden szentendre iskolát támogatott, a lambériát ingyen adta az iskoláknak. A kocsigyári brigádok társadalmi munkában szerelték fel a lambériákat. A Barcsay iskola alapjait ásták ki. A Rákóczy iskola tanuszodájának építkezésénél is segítettek. Ott az építkezés során ókori leleteket találtak, így átmenetileg leállt az építkezés. Az Izbégi iskolában a tornacsarnok anyagát a Kocsigyár gyűjtötte, de a tornacsarnokot már alvállalkozók építették fel. Az Izbégi Iskola alatti egykori Park-Tábornál a faházak festésénél segédkezett a szentendrei Kocsigyár.

Erdészeti étterem épült a Kocsigyár közreműködésével 1963-ban Szántódon. A munkálatokat Kerner József (nagypapám) vezette, az előbb bemutatott fényképeket is Ő készítette, valamint az Izbég honlapján található 12 perces felvételt. A 8 mm-es felvevővel készült némafilmet én digitalizáltam pár hónappal ezelőtt. Az 1970-es évek tájékán Kerner József helyi iskolákba járt előadásokat tartani a gyár életéről.

1998 nyarán magán személyhez került a Kocsigyár, a gyár előző igazgatója autóbalesetben meghalt. 2001 végén teljesen elbontották a Szentendrei Kocsigyárat, helyére a Bükkös Lakópark épült.


A felvételeket Kerner József készítette a 1970-es években.
Az oldalon szereplő képek, szövegek, és videofelvétel egészének,
vagy részletének újraközléséhez, valamint felhasználásához engedély szükséges!