Városunk egyik legnagyobb üzeme a szentendrei Kocsigyár volt. Bejáratát a Szentlászlói úton a Szent András templomnál találtuk. Tegyünk egy 20 perces időutazást és nézzünk körül a Kocsigyárban.
A szocialista nagyüzemi mezőgazdaság járműigényének kielégítésére fejlődött az 1950-es években országos jelentőségű üzemmé a szentendrei Kocsigyár.
Íme az egyik legegyszerűbb gyártmány: Fúvott gumikerekű lovas kocsit gyártottak. Mit jelent a fúvott? Hát, hogy fel van fújva a kereke.
Régen a gyár berendezéseit vízzel hajtották, a gyártól jó 1 kilométerre volt a Bükkös-patakon egy zsiliprendszer. A zsiliprendszertől csővezetéken jutott el a Bükkös-patak vize a régi gyártelepre.
A zsiliprendszer romjait ma is láthatjuk a Sportpálya közelében, valamint több fényképem is készült róla, amit megtekinthet az Izbég honlapján a 2007-es képtárban. A vezeték maradványait az Izbégi Általános Iskola C épületének bejárata közelében bármikor megtekinthetjük, de a Pilisi utca kertjeinek kerítésénél is fellelhető.
A jobb oldali képen egy EB magas felépítményű könnyű anyagszállítót látunk, az 1970-es évekből.
Itt pedig egy szénaszállítót láthatunk, EB770 magasítással
Egy honvédségi 1000 literes vízszállító látható, oldalszekrények nélkül. Az oldalára még különböző tartozékokat szereltek a későbbiek folyamán.
Honvédségi üzemanyag szállító utánfutó (oldal szekrényben voltak az
20 literes üzemanyag kannák), az üzemanyag 1000 literes tartályban volt, hátulján
voltak a biztonsági berendezések, és kézzel lehetet szivattyúzni az üzemanyagot.
ALGECO melegedő, ezeket a melegedő házakat erdészeti munkásoknak készítették
8 személyes, ikertengelyes lakókocsi. Ebből ez az 1 darab készült, sorozatban nem gyártották.
A képen egy műszer kocsi látható, ennek csak az alvázát készítette a Kocsigyár.
A képen az alváz alatt elhelyezett pótkeréktartó látható. Itt éppen a rugócsapszeget zsírozzák.
Három irányba billenthető pótkocsi. BNV (Budapesti Nemzeti Vásáron) volt kiállítva, az 1970-es években. Háttérben fából készült munkás melegedő látható.
6 tonnás trágyaszóró, függőleges szóró hengerekkel.
Egy futómű belseje látható a képen, a fékdob nélkül a fékrendszert mutatja.
Pótkocsi alvázának a hegesztése. Itt készült a többi elem a Kocsigyártáshoz.
A felső sarokban egy fűszertartó polc, az alsó sarokban egy honvédségnek ételtartó láda. Középen pedig egy ételszállításra alkalmas utánfutó.
A Szentendrei Kocsigyár május elsején felvonulást szervezett. Ilyenkor a Kocsigyárból a Szentlászlói úton haladva, Szentendre Főterén keresztül, majd a Bogdányi utcán végig sétálva a Pap-szigetig mentek a felvonulók. Ahol ünnepi ebéd várta az embereket.
Május elsején kitüntetés átadások is voltak.
Az Izbégi Általános Iskola diákjai ünnepi műsorral köszöntik a Kocsigyár dolgozóit. A kép a kocsigyári kultúrteremben készült. Az ünnepi műsort az iskola énektanára Déri György állította össze.
A Kocsigyár minden szentendre iskolát támogatott, a lambériát ingyen adta az iskoláknak. A kocsigyári brigádok társadalmi munkában szerelték fel a lambériákat. A Barcsay iskola alapjait ásták ki. A Rákóczy iskola tanuszodájának építkezésénél is segítettek. Ott az építkezés során ókori leleteket találtak, így átmenetileg leállt az építkezés. Az Izbégi iskolában a tornacsarnok anyagát a Kocsigyár gyűjtötte, de a tornacsarnokot már alvállalkozók építették fel. Az Izbégi Iskola alatti egykori Park-Tábornál a faházak festésénél segédkezett a szentendrei Kocsigyár.
Erdészeti étterem épült a Kocsigyár közreműködésével 1963-ban Szántódon. A munkálatokat Kerner József (nagypapám) vezette, az előbb bemutatott fényképeket is Ő készítette, valamint az Izbég honlapján található 12 perces felvételt. A 8 mm-es felvevővel készült némafilmet én digitalizáltam pár hónappal ezelőtt. Az 1970-es évek tájékán Kerner József helyi iskolákba járt előadásokat tartani a gyár életéről.
1998 nyarán magán személyhez került a Kocsigyár, a gyár előző igazgatója autóbalesetben meghalt. 2001 végén teljesen elbontották a Szentendrei Kocsigyárat, helyére a Bükkös Lakópark épült.
A felvételeket Kerner József készítette a 1970-es években.
Az oldalon szereplő képek, szövegek, és videofelvétel egészének, vagy részletének újraközléséhez, valamint felhasználásához engedély szükséges!